Μήπως θα έπρεπε να αρχίσουμε να σκεπτόμαστε σοβαρά τα μαθήματα κινέζικων;
Στις 3 Οκτωβρίου 2016 πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα ένα μεγάλο ελληνο-κινεζικό συνέδριο με ιδιαίτερα συμβολικό χαρακτήρα. Παρευρέθησαν υπουργοί, ακαδημαϊκοί, επιχειρηματίες, πρέσβεις και πλήθος πνευματικών ανθρώπων από την Ελλάδα (και άλλες χώρες της Ευρώπης) και την Κίνα και αναλύθηκαν τα κοινά χαρακτηριστικά ανάμεσα στους δύο πανάρχαιους πολιτισμούς.
Οι βίοι των μεγάλων αρχαίων Ελλήνων φιλοσόφων υπήρξαν σχεδόν παράλληλοι με εκείνους των Κινέζων, όπως π.χ. του Ηράκλειτου, του Πλάτωνα και του Αριστοτέλη με τον Κομφούκιο, τον Λάο Τσε, τον Σου Τσου κ.α.
Το β’ ήμισυ του 2000 π.Χ. η Γραμμική γραφή Α και Β στην Ελλάδα διαμορφώθηκε παράλληλα με την Κινέζικη ιδεογραμμική γραφή. Οι δύο πολιτισμοί πρώτοι αποκρυστάλλωσαν την γραφή, ως αναγκαία προϋπόθεση της γραπτής συνείδησης, δημιουργώντας κλασσικά κείμενα.
Επιστήμες και τέχνες είχαν επίσης ταυτόχρονη ανάπτυξη -από την ιατρική και την αστρονομία, ως την κεραμική, τη μεταλλουργία και τη ζωγραφική. Ένα από τα πολλά παραδείγματα είναι ο μαίανδρος, που αποτελεί κοινό μοτίβο απεικόνισης.
Ο Δρόμος του Μεταξιού συνέδεε από την μυθική εποχή τους δύο πολιτισμούς. Στις ανασκαφές του αρχαίου στρώματος των τειχών της Τροίας του 2300 π.Χ. βρέθηκε κεφαλή πέλεκυ από λάπις λάζουλι, που δεν υπήρχε στο δυτικό κόσμο. Όλα αποδεικνύουν ότι Κίνα και Ελλάδα αναπτύχθηκαν αλληλένδετα.
Αποτιμώντας το παρελθόν, στοχεύουμε σ’ ένα δημιουργικό μέλλον. Αυτό επιτυγχάνεται και μέσω της εκπαίδευσης. Σημειώνουμε ότι εδώ και 24 χρόνια διδάσκεται η Ελληνική Γλώσσα στην Κίνα. Στα μαθήματα ιστορίας του πολιτισμού στην Ακαδημία Καλών Τεχνών της Κίνας διδάσκεται ως μάθημα ο Αρχαίος Ελληνικός Πολιτισμός, μέσω του οποίου οι Κινέζοι γνωρίζουν και τον πολιτισμό της Ευρώπης, του οποίου οι απαρχές βρίσκονται στην Ελλάδα.
Ίσως θα έπρεπε να κάνουμε κι εμείς το ίδιο, εφόσον τα Κινέζικα έχουν την 1η θέση στην παγκόσμια κατάταξη και θα συνεχίσουν να βρίσκονται στον κατάλογο των γλωσσών που θα ομιλούνται περισσότερο έως και το 2050, αφού κυριαρχούν λόγω της παγκόσμιας επικράτησής τους στη βιομηχανική και εμπορική ζώνη και ομιλούνται από 1 δισεκατομμύριο περίπου άτομα. Περίπου το 1/5 του παγκόσμιου πληθυσμού μιλά κάποια μορφή της Κινεζικής ως μητρική γλώσσα.
Έτσι, η γνώση της κινεζικής γλώσσας μπορεί να προσφέρει σημαντικό πλεονέκτημα στην επαγγελματική σταδιοδρομία ενός ανθρώπου. Καθώς η Κίνα συνεχίζει να εξαπλώνεται προς τη Δύση, αυξάνονται συνεχώς οι ευκαιρίες για επαγγελματική απασχόληση σε πολλούς τομείς. Όσοι την μιλούν είναι οι κυριότεροι υποψήφιοι για τις διεθνείς επιχειρήσεις.
Η εκμάθηση ξένων γλωσσών αποτελεί έτσι κι αλλιώς προτεραιότητα στην εκπαίδευση των νέων Ελλήνων. Γιατί να μην μάθουμε την πιο αποδοτική απ' όλες;