Πώς τα χόμπι και η ψυχαγωγία κατάφεραν να γίνουν επαγγελματικά
top of page

Πώς τα χόμπι και η ψυχαγωγία κατάφεραν να γίνουν επαγγελματικά


Πώς τα χόμπι και η ψυχαγωγία κατάφεραν να γίνουν επαγγελματικά | Νέοι Ορίζοντες

Λένε πως η καλύτερη δουλειά είναι να καταφέρεις να κάνεις το χόμπι σου επάγγελμα. Κανείς δεν θα διαφωνήσει πως είναι τυχεροί όσοι το καταφέρνουν, καθώς απολαμβάνουν πολύ περισσότερο αυτό που κάνουν, από όσους αντίστοιχα βλέπουν βιοποριστικά και μόνο την εργασία τους.

Ο επαγγελματισμός έχει επεκταθεί σήμερα σε πάρα πολλές δραστηριότητες που στο παρελθόν θεωρούσαμε απλά και μόνο ως ψυχαγωγικές. Για κάποιους αυτό αποτελεί αναπόφευκτο γεγονός, το οποίο θα πρέπει να εκμεταλλευτούν όσο το δυνατόν καλύτερα και για άλλους πάλι αποτελεί μία αρνητική εξέλιξη που έχει ως αποτέλεσμα να χάνεται πολλές φορές η πραγματική ουσία των πραγμάτων.

Αθλητισμός: το πιο κλασικό παράδειγμα

Αν παρακολουθήσει κάνεις την πρόσφατη μίνι σειρά του Netflix «The English Game» θα δει με τον καλύτερο τρόπο αυτή τη μεγάλη διάσταση απόψεων να δημιουργούν τελικά μία μεγάλη σύγκρουση στην Αγγλία στα τέλη του 19ου αιώνα, όταν το ποδόσφαιρο έγινε επαγγελματικό. Στην Ελλάδα ο αθλητισμός παρέμεινε ερασιτεχνικός για πολλές δεκαετίες ακόμη, μέχρι να φτάσει κι αυτός στο σημείο να ακολουθήσει αυτή την παγκόσμια τάση.

Οι ρομαντικοί αναπολούν ενδεχομένως τις πρώτες δεκαετίες ανάπτυξης του μπάσκετ στην Ελλάδα, όταν τα αθλητικά σωματεία της πόλης μας, ο Πανιώνιος και ο Μίλωνας, είχαν πολύ ενεργή συμμετοχή στη δραστηριότητα του αθλήματος στη χώρα ή τις ιστορίες μεγάλων αστέρων του ελληνικού ποδοσφαίρου που δεν πήραν ποτέ ούτε μια δραχμή για το μεγάλο ταλέντο τους. Σήμερα όλοι γνωρίζουμε πόσα χρήματα κινούνται στον επαγγελματικό αθλητισμό, ακόμη και στην Ελλάδα που βρίσκεται πίσω σε σύγκριση με άλλες χώρες.

Επέκταση σε χόμπι και σε διασκέδαση

Το πρώτο βήμα το έκανε σίγουρα ο αθλητισμός και ακολούθησαν πολλοί ακόμη κλάδοι και δραστηριότητες. Οι καλλιτέχνες είχαν κι αυτοί νωρίτερα μπει και αυτοί στη φάση του επαγγελματισμού, είτε μιλάμε για το τραγούδι, το θέατρο, τον κινηματογράφο ή για τη ζωγραφική, τη φωτογραφία κ.λπ. Το σκάκι, το μπριτζ και τα παιχνίδια με την τράπουλα ακολούθησαν. Αποτελούσαν κάποτε αγαπημένες ψυχαγωγικές ασχολίες για πολύ κόσμο και συνεχίζουν να αποτελούν, όμως κάποιοι αποφάσισαν να τις ακολουθήσουν ως επάγγελμα.

Σήμερα λοιπόν πολλοί επαγγελματίες ασχολούνται με αυτά και λαμβάνουν μέρος σε πρωταθλήματα και τουρνουά με χρηματικά έπαθλα που εντυπωσιάζουν. Για κάποιους αποτελούν την κύρια πηγή του εισοδήματός τους και άλλοι πάλι έχουν δημιουργήσει μεγάλη περιουσία και δεν βγάζουν απλά τα προς το ζην.

Μία ακόμη σύγχρονη τάση είναι τα esports, πού μέσα σε λίγα χρόνια μεταμόρφωσαν ένα κομμάτι των βιντεοπαιχνιδιών σε ανταγωνιστική διαδικασία για επαγγελματίες. Βλέπουμε μεγάλες διοργανώσεις και Ευρωπαϊκά πρωταθλήματα να διοργανώνονται και στην Ελλάδα, σε δημοφιλή βίντεο παιχνίδια όπως είναι το League of Legends, το CS GO, το Hearthstone κλπ. Υπάρχουν μισθοί της τάξης των 3.000-5.000 δολαρίων, ενώ οι κορυφαίοι κερδίζουν 15.000 δολάρια για τη συμμετοχή απλά και μόνο σε κάποια σημαντική διοργάνωση, πέρα από τα έπαθλα για τους νικητές και τις χορηγίες.

Πώς τα χόμπι και η ψυχαγωγία κατάφεραν να γίνουν επαγγελματικά | Νέοι Ορίζοντες

Η εποχή των bloggers και τον influencers

Πέρα από τα esports, μία έντονη σύγχρονη τάση είναι και αυτή των επαγγελματιών blogger και influencer. Στην πρώτη περίπτωση έχουμε άτομα που γράφουν σε κάποιο ιστολόγιο, κυρίως για προσωπικές εμπειρίες και δραστηριότητες. Πιο συνηθισμένα είναι τα ιστολόγια που ασχολούνται με τα ταξίδια ή με το φαγητό.

Οι influencers πάλι είναι άτομα που δραστηριοποιούνται κυρίως στα κοινωνικά μέσα και διαθέτουν τη δύναμη να επηρεάζουν τις καταναλωτικές αποφάσεις της κοινής γνώμης. Εκατομμύρια κόσμου τους ακολουθεί και κατάφεραν να εκμεταλλευτούν επαγγελματικά το γεγονός αυτό, προωθώντας υπηρεσίες και προϊόντα έναντι αδρής αμοιβής. Τα χρήματα βέβαια εξαρτώνται από το μέγεθος του κοινού τους, ό,τι συμβαίνει αντίστοιχα και με τους bloggers. Εταιρίες χρησιμοποιούν τα άτομα αυτά ως σύγχρονο μέσο μάρκετινγκ.

Νέα δεδομένα στον χώρο της τεχνολογίας και της οικονομίας

Οι νέες τεχνολογίες χρησιμοποιούνται κατά κόρον τα τελευταία χρόνια σε όλους τους παραπάνω τομείς. Τεχνολογίες όπως η ψηφιακή μετάδοση βίντεο και ήχου σε πραγματικό χρόνο (digital streaming) δημιούργησαν κολοσσούς όπως το Τwitch. Παράλληλα, τα παραδοσιακά τηλεοπτικά μέσα επέκτειναν τη δράση τους με νέα προϊόντα, δημιουργώντας νέα δεδομένα στην παγκόσμια οικονομία.

Είναι ενδεικτικό να αναφέρουμε πως αυτή τη στιγμή το 20% του τζίρου των δικαιωμάτων μετάδοσης μέσω τηλεόρασης και διαδικτύου καλύπτεται ήδη από τα esports. Τεράστιος είναι επίσης ο τζίρος από εισιτήρια σε ηλεκτρονικές και σε φυσικές διοργανώσεις, καθώς επίσης και μέσω της πώλησης επίσημων προϊόντων, από αυτοκόλλητα και μπλουζάκια έως πολύ ακριβά προϊόντα που πολλές φορές δεν χωρά καν ο νους.

bottom of page