top of page

Οι Έλληνες ενημερωνόμαστε κυρίως από το Facebook!

Μια σημαντική στροφή στον τρόπο με τον οποίο οι πολίτες καταναλώνουν ειδήσεις αποκαλύπτει η έρευνα «Social Media Survey 2025» που δημοσιεύθηκε από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και επιβεβαιώνει ότι οι πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης και ειδικά το Facebook έχουν ξεπεράσει την τηλεόραση και αποτελούν πλέον τη βασική πηγή πολιτικής & κοινωνικής πληροφόρησης στην Ελλάδα.



Οι Έλληνες ενημερωνόμαστε κυρίως από το Facebook!


Περισσότεροι από πέντε στους δέκα πολίτες στην Ελλάδα (56%) χρησιμοποιούν πλέον πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης (π.χ. Instagram, TikTok, Facebook, X κ.ά.) για την ενημέρωσή τους, ποσοστό αισθητά υψηλότερο από τον μέσο όρο της ΕΕ που είναι 40%.


Η τηλεόραση, που για χρόνια αποτελούσε το κυρίαρχο μέσο στην Ελλάδα, ακολουθεί από κοντά με ποσοστό 54%. Η προτίμηση των Ελλήνων στα κοινωνικά δίκτυα έρχεται σε έντονη αντίθεση με την υπόλοιπη Ευρωπαϊκή Ένωση, όπου το 71% των πολιτών εξακολουθεί να βασίζεται κυρίως στην τηλεόραση για την καθημερινή του ενημέρωση.


Πιθανολογώ πως αυτό οφείλεται στην εύλογη εντύπωση που έχουν οι Έλληνες πως τα τηλεοπτικά δίκτυα είναι απολύτως κατευθυνόμενα από οικονομικά και πολιτικά συμφέροντα, συχνά χωρίς να κρατούν καν τα προσχήματα.


Αυτή η ψηφιακή στροφή συνοδεύεται παρά ταύτα από μία εξίσου ανησυχητική παγκόσμια συνέπεια: την τεράστια αύξηση της παραπληροφόρησης. Ένα εντυπωσιακό 74% των Ελλήνων δήλωσε ότι συναντά συχνά «fake news». Το ποσοστό αυτό ξεπερνά τον μέσο όρο της ΕΕ, που είναι 66%.


Προσωπικώς τσεκάρω ενδελεχώς οτιδήποτε διαβάσω, οπουδήποτε το διαβάσω, γιατί τα fake news δίνουν και παίρνουν εδώ και πάρα πολλά χρόνια. Τελευταίως, δε, έχουν προστεθεί στην παραπληροφόρηση εικόνες και video που χρησιμοποιούν την τεχνητή νοημοσύνη ώστε να φαίνονται ακόμα πιο αληθοφανή. Οι περισσότεροι άνθρωποι άλλωστε κοιτάζουν πολύ περισσότερο τις εικόνες και τα video, παρά διαβάζουν άρθρα.


Ή διαβάζουν μόνο τους τίτλους των άρθρων και τη σύντομη περιγραφή διαμοιρασμού τους στα ΜΚΔ, που πολύ συχνά έχουν ως μοναδικό τους στόχο να παίρνουν κλικ κάποιες ιστοσελίδες χωρίς να έχουν απολύτως καμία σχέση με το πραγματικό τους περιεχόμενο.


Όσον αφορά τις πλατφόρμες, η Ελλάδα εξακολουθεί να κυριαρχείται από το Facebook, στο οποίο στρέφεται για ενημέρωση το 68% των χρηστών, ποσοστό ελαφρώς υψηλότερο από τον μέσο όρο της ΕΕ, που είναι 58%. Ειδικά στις ηλικιακές ομάδες από 25 ετών έως 55+, το Facebook παραμένει η βασική πηγή ενημέρωσης.


Για το 66% των νέων Ελλήνων ηλικίας 15–24 ετών, το Instagram έχει αναδειχθεί στην κύρια πηγή ενημέρωσης για κοινωνικά και πολιτικά θέματα. Το ποσοστό αυτό είναι αντίστοιχο με αυτό της ίδιας ηλικιακής ομάδας στην υπόλοιπη Ευρωπαϊκή Ένωση.


bottom of page