top of page

21 χρόνια τραμ στη Νέα Σμύρνη: Τα καλά του και τα κακά του

Το τραμ συμπληρώνει 21 χρόνια στη σύγχρονη του μορφή και τα παράπονα για ηχορύπανση επανήλθαν - ευτυχώς όχι στη Νέα Σμύρνη πάλι!



21 χρόνια τραμ στη Νέα Σμύρνη: Τα καλά και τα κακά του


Το πρόβλημα με τον θόρυβο που ξεκίνησε από τη Νέα Σμύρνη


Το τραμ συμπληρώνει 21 χρόνια στη σύγχρονη του μορφή και εξυπηρετεί ~65.000 επιβάτες/ημέρα. Όμως τα παράπονα για ηχορύπανση επανήλθαν, ευτυχώς όχι στη Νέα Σμύρνη αυτήν τη φορά. Διότι το τραμ της Αθήνας δεν «ακούει» πρώτη φορά τέτοια παράπονα. Οσο αγαπημένο ήταν στην πρώτη του «θητεία» στην πρωτεύουσα (μέχρι τη δεκαετία του ’60, δηλαδή), τόσες γκρίνιες προκάλεσε με την επιστροφή του, λίγο πριν από τους Ολυμπιακούς Αγώνες.


Οι κάτοικοι πολλών περιοχών από τις οποίες πέρναγε, εξέφραζαν - δικαιολογημένα, τις περισσότερες φορές - παράπονα σχετικά με τον θόρυβο: χαρακτηριστική η περίπτωση της Νέας Σμύρνης, όπου στη διασταύρωση με την Ομήρου το τραμ χοροπηδούσε, προκαλώντας ηχητική όχληση, αλλά και δονήσεις, με το πρόβλημα να μένει άλυτο περίπου για μια δεκαετία.


Η ΣΤΑΣΥ μέτρησε και τότε και τώρα το θόρυβο με ντεσιμπελόμετρα (χωρίς υπέρβαση ορίων), ζήτησε 20 km/h στα «ευαίσθητα» σημεία και εγκατέστησε ειδικά συστήματα υγρής λίπανσης/διαβροχής στις ράγες. Το μέτρο μείωσε αισθητά τον θόρυβο — αν και ορισμένοι κάτοικοι επιμένουν ότι δεν λύθηκε ούτε παντού ούτε τελείως.



21 χρόνια τραμ στη Νέα Σμύρνη: Τα καλά και τα κακά του


Άλλα παράπονα


Στον θόρυβο - ο οποίος κατά την ταπεινή άποψη της συντάκτριας, που μένει ένα στενό πάνω από την Ελευθερίου Βενιζέλου, δεν είναι καθόλου ενοχλητικός -, πολλοί προσθέτουν και άλλα παράπονα.


Μιλούν για αύξηση της κίνησης των οχημάτων - που επίσης δεν ισχύει, φτάνει να θυμηθεί κανείς τι γινόταν στη Ελ. Βενιζέλου πριν φτιαχτεί το τραμ. Επίσης αναφέρουν ατυχήματα και συγκρούσεις με το τραμ.


Αυτό που συμβαίνει όμως στην πραγματικότητα είναι το σνομπάρισμα του τραμ από ένα μεγάλο μέρος του επιβατικού κοινού επειδή οι ταχύτητές του είναι μικρές. Και γενικώς, υπάρχει σε πολλούς η αίσθηση ότι το τραμ είναι ένα μέσο που δεν ταιριάζει στην πολύβουη ελληνική πρωτεύουσα.



21 χρόνια τραμ στη Νέα Σμύρνη: Τα καλά και τα κακά του



Το τραμ στη Νέα Σμύρνη: γιατί αξίζει να το βλέπουμε θετικά


Το 2004 οι κάτοικοι της Νέας Σμύρνης αλλά και του Παλαιού Φαλήρου είχαν αντιδράσει έντονα στην κατασκευή του τραμ, φοβούμενοι για θόρυβο, δονήσεις και κυκλοφοριακή συμφόρηση. Πολλοί το θεωρούσαν, δε, περιττό και προτιμούσαν να συνδεθούν απευθείας με το μετρό.


Η γραμμή του τραμ παρά ταύτα ενώνει το κέντρο της Νέας Σμύρνης με το παραλιακό μέτωπο, το μετρό και τον Πειραιά, δίνοντας στους κατοίκους πρόσβαση σε αυτές τις περιοχές χωρίς αυτοκίνητο. Επίσης, οι στάσεις είναι προσβάσιμες σε ΑμεΑ, ηλικιωμένους και γονείς με καροτσάκια.


Το τραμ έχει γενικώς πολλά καλά κι ας μην τα βλέπει πολύς κόσμος:



21 χρόνια τραμ στη Νέα Σμύρνη: Τα καλά και τα κακά του


Πράσινη και ήσυχη μετακίνηση

Το τραμ είναι ηλεκτρικό, δεν εκπέμπει ρύπους και - παρά τα τόσα παράπονα! - παρουσιάζει πολύ χαμηλότερα επίπεδα θορύβου σε σχέση με τα λεωφορεία, τα αυτοκίνητα ή το μετρό. Ενισχύει τον οικολογικό χαρακτήρα της Νέας Σμύρνης, που παραμένει μία από τις «πράσινες» αστικές περιοχές της Αθήνας. Εκτός από αυτό, το τραμ σου δίνει την ευκαιρία και το χρόνο να χαζέψεις έξω τη διαδρομή κι αυτό αποσυμπιέζει την ημέρα σου.


Περισσότερος δημόσιος χώρος

Η λειτουργία του τραμ συνοδεύτηκε από αναπλάσεις, πεζοδρομήσεις και δενδροφυτεύσεις. Η Ελ. Βενιζέλου απέκτησε σαφώς μια πιο ανθρώπινη εικόνα.


Τόνωση της τοπικής οικονομίας

Περισσότερη κίνηση γύρω από τις στάσεις σημαίνει περισσότερη ζωή στα μαγαζιά, στα καφέ και στις αγορές της Νέας Σμύρνης. Το τραμ συμβάλλει στην ενεργή εμπορική αναζωογόνηση της περιοχής. Γενικώς απ' όπου περνά το τραμ, η περιοχή αυτομάτως ανεβαίνει και ακριβαίνει.


Αισθητική και ταυτότητα

Το τραμ δίνει στη Νέα Σμύρνη έναν ευρωπαϊκό χαρακτήρα και δίνει στην πόλη την εικόνα ενός σύγχρονου, πολιτισμένου αστικού χώρου με ρίζες αλλά και προοπτική.



21 χρόνια τραμ στη Νέα Σμύρνη: Τα καλά και τα κακά του


Το στοίχημα από εδώ και πέρα


Η επέκταση προς τον Πειραιά σηματοδοτεί την επόμενη φάση του συστήματος. Με την ολοκλήρωση των σχετικών έργων, το τραμ έχει τη δυνατότητα να αναδειχθεί στον βασικό άξονα από το κέντρο προς την αττική θαλασσογραμμή και την αθηναϊκή Ριβιέρα, όπου βιώσιμη κινητικότητα, πράσινες υποδομές και δημόσιος χώρος μπορούν να συνδυαστούν.


Σε αυτό το πλαίσιο, υπάρχει επίσης η πιθανότητα περαιτέρω επεκτάσεων ή βελτιώσεων. Το στοίχημα πλέον δεν είναι απλώς η λειτουργία, αλλά η απόδοση και η τροποποίηση της συμπεριφοράς της μετακίνησης στην Αθήνα: να γίνει το τραμ επιλογή, όχι λύση ανάγκης.


Τα ζητούμενα λοιπόν τώρα είναι:

  • Συχνότερα και πιο αθόρυβα δρομολόγια, με στοχευμένες παρεμβάσεις στη γραμμή.

  • Συνεργασία ΣΤΑΣΥ–Δήμων–κατοίκων για άμεση αναφορά σημείων όχλησης και ταχείες λύσεις.

  • Καλύτερες συνδέσεις με μετρό/λεωφορεία.


Αν τα καταφέρει, το τραμ της Αθήνας δεν θα είναι απλώς ένα κομμάτι της δημόσιας μεταφοράς, αλλά θα γίνει ένα από τα όπλα της πόλης για βιώσιμη ανάπτυξη, ευκολότερη προσβασιμότητα και καλύτερη ζωή.



21 χρόνια τραμ στη Νέα Σμύρνη: Τα καλά και τα κακά του


🗣️ Εσύ τι ακούς (ή δεν αντέχεις) από το τραμ στη γειτονιά; Στείλε μας σημείο/ώρα για να χαρτογραφήσουμε τα «ζόρικα» σημεία σε Νέα Σμύρνη.


bottom of page