top of page

Στάθμευση στη Νέα Σμύρνη: ένα αδιέξοδο δεκαετιών

Έγινε ενημέρωση: 18 Νοε

Η πρόσφατη τοποθέτηση ενός μεγάλου κάδου ανακύκλωσης σε οριοθετημένες θέσεις στάθμευσης στη γωνία Αιγαίου & Ιωνίας ανέδειξε για ακόμη μια φορά το τεράστιο και διαχρονικό πρόβλημα στάθμευσης στη Νέα Σμύρνη.



Στάθμευση στη Νέα Σμύρνη: ένα αδιέξοδο δεκαετιών
Γράφει δημότης: «Σε μια περιοχή όπου το πρόβλημα παρκινγκ είναι ακραίο και η προηγούμενη δημοτική αρχή αφαίρεσε δεκάδες θέσεις, τώρα βλέπουμε ότι και η σημερινή διοίκηση τοποθετεί έναν τεράστιο κάδο μέσα σε υπάρχουσες θέσεις που είχε σηματοδοτήσει ο Δήμος».


Η τοποθέτηση του μεγάλου κάδου


Στη διασταύρωση των οδών Αιγαίου και Ιωνίας, σε μία από τις πλέον πυκνοκατοικημένες περιοχές της Νέας Σμύρνης, τοποθετήθηκε πρόσφατα ένας μεγάλος κάδος ανακύκλωσης τύπου R2Pro, σε σημείο που μέχρι πρότινος εξυπηρετούσε οριοθετημένες θέσεις στάθμευσης. Η ενέργεια αυτή προκάλεσε άμεσες αντιδράσεις κατοίκων, οι οποίοι βλέπουν για ακόμη μια φορά να αφαιρούνται θέσεις παρκαρίσματος σε μια γειτονιά που ήδη υποφέρει από τη δραματική έλλειψη διαθέσιμων χώρων στάθμευσης.


Η δυσαρέσκεια δεν αφορά την ίδια την ανακύκλωση που αποτελεί προϋπόθεση για μια σύγχρονη και βιώσιμη πόλη— οι περισσότεροι κάτοικοι την υποστηρίζουν — αλλά την επιλογή του σημείου. Τέτοιοι μεγάλοι κάδοι λογικά πρέπει να τοποθετούνται σε χώρους που ήδη εξυπηρετούν κάδους απορριμμάτων, όχι σε χώρους στάθμευσης. Και επίσης κάθε αλλαγή οφείλει να γίνεται με δημόσια διαβούλευση: οι κάτοικοι πρέπει να είναι ενήμεροι και να έχουν λόγο σε σημαντικές αλλαγές στη γειτονιά.



Στάθμευση στη Νέα Σμύρνη: ένα αδιέξοδο δεκαετιών
Το μοναδικό ουσιαστικά Parking της Νέας Σμύρνης που προωθούνταν ως δημοτικό αλλά κατέληξε ιδιωτικό

Μεγάλο και διαχρονικό το πρόβλημα της στάθμευσης


Κάποτε ο Λουκιανός Κηλαηδόνης τραγουδούσε:

«Θα κοιμηθώ αργά, θα σηκωθώ αργά κι όταν θα ψάχνω για θέση θα ’ναι αργά».


Σήμερα, η προφητική αυτή εικόνα αποτυπώνει την πραγματικότητα όχι μόνο στο κέντρο της Αθήνας αλλά και στη Νέα Σμύρνη, όπου χιλιάδες οδηγοί κάνουν κύκλους σε στενά και διπλοπαρκαρισμένα τετράγωνα, αναζητώντας μια δυσεύρετη θέση.


Σε μια πόλη λοιπόν από τις πιο πυκνοκατοικημένες περιοχές της χώρας, με χιλιάδες οχήματα, ελάχιστο διαθέσιμο δημόσιο χώρο και μόλις δύο οργανωμένα ιδιωτικά parking - το Polis Park στην Αγ. Φωτεινής και άλλο ένα στην Συγγρού, στην αρχή της Αιγαίου-, κάθε νέα απώλεια θέσης δημιουργεί δικαιολογημένη οργή στους κατοίκους.


Ο Δήμος ανακοινώνει βεβαίως κάθε λίγο ότι από τις αρχές του έτους έχουν απομακρυνθεί 263 εγκαταλελειμμένα οχήματα, που είναι όντως ένα σημαντικό βήμα, αλλά όχι αρκετό για να ανακουφίσει μια πόλη που «ασφυκτιά» καθημερινά.



Στάθμευση στη Νέα Σμύρνη: ένα αδιέξοδο δεκαετιών


Τι λένε οι δημότες


Εργαλείο τεχνητής νοημοσύνης χαρακτήρισε προσφάτως τη Νέα Σμύρνη ως μία από τις πιο «car-friendly» γειτονιές της Αθήνας — κάτι που οι Νεοσμυρνιώτες βρήκαν φυσικά εξαιρετικά αστείο μιας και οι ίδιοι έχουν εντελώς άλλη άποψη.


Στην πρώτη Πανελλαδική Αξιολόγηση Δημοσίων Υπηρεσιών (Υπουργείο Εσωτερικών, Μάιος 2025), οι πολίτες βαθμολόγησαν τις υπηρεσίες του Δήμου τους με βάση την καθημερινότητά τους και ο Δήμος Νέας Σμύρνης κατέλαβε την 160η θέση στη διαχείριση χώρων στάθμευσης. Τα στοιχεία αυτά αντικατοπτρίζουν απόλυτα την καθημερινή ταλαιπωρία και την δυσαρέσκεια των κατοίκων.



Στάθμευση στη Νέα Σμύρνη: ένα αδιέξοδο δεκαετιών


Αυθαιρεσίες και αδικίες


Το πρόβλημα με τις θέσεις στάθμευσης δεν περιορίζεται όμως στην αγανάκτηση των οδηγών. Υπάρχουν σοβαρές αυθαιρεσίες που ακυρώνουν επίσης τα βασικά δικαιώματα των πεζών κατά τη μετακίνησή τους. Κι αυτό διότι πολλοί οδηγοί αναγκάζονται να παρκάρουν πάνω στα πεζοδρόμια και οι πεζοί παραπονούνται διαρκώς πως σε πολλά σημεία δεν μπορεί να περάσει ούτε άνθρωπος, πόσο μάλλον καρότσι ΑΜΕΑ ή μωρού.


Πολλά πεζοδρόμια, δε, χρησιμοποιούνται εξ ολοκλήρου από μεγάλες πυλωτές–ράμπες ιδιωτικής χρήσης ώστε να παρκάρουν άνετα κάποιοι ιδιοκτήτες ή ενοικιαστές διαμερισμάτων εις βάρος του 62% των δημοτών -σύμφωνα με επίσημα στοιχεία- που δεν διαθέτουν ιδιωτική θέση στάθμευσης.


Ο διδάκτωρ μάλιστα αστικού σχεδιασμού Γιάννης Βαρδόπουλος έχει δηλώσει ευθαρσώς ότι το πρόβλημα είναι ταξικό και πολιτικό και ότι μπορούν να δημιουργηθούν 1.000+ νέες θέσεις αξιοποιώντας πρασιές και ακάλυπτους. Θα μπορούσε επίσης να θεσπιστεί ελεγχόμενη στάθμευση με θέσεις μόνιμων κατοίκων, όπως στο κέντρο και άλλες περιοχές της Αθήνας.



Στάθμευση στη Νέα Σμύρνη: ένα αδιέξοδο δεκαετιών


Τι έχει ανακοινώσει ο Δήμαρχος – έργα 20ετίας


Ο Δήμαρχος έχει αναφερθεί πολλάκις σε υπόγεια γκαράζ που αποτελούν όμως μακροπρόθεσμα σχέδια 20ετούς ορίζοντα:


  • Ένα υπόγειο γκαράζ κάτω από την Πλατεία της Εστίας, ανάμεσα στις οδούς Αγ. Φωτεινής και Κων/νου Παλαιολόγου με στόχο το 80% των θέσεων να είναι αποκλειστικά για κατοίκους.

  • Και ένα μεταξύ των οδών Κορδελιού – Βουρνόβα – Εφέσου, πίσω από το Άλσος, στο Μνημείο Εθελόντριας Αδελφής.


Παράλληλα, εξετάζονται και άλλες τοποθεσίες, όπως περί της Αγ. Φωτεινής, στο γήπεδο του Πανιωνίου ή στην Ευαγγελική Σχολή. Τέλος, αναμένεται με ανυπομονησία το γκαράζ 320 θέσεων στο Κλειστό της Αρτάκης, το οποίο θα διατίθεται στους κατοίκους εκτός ημερών αγώνων και που καλώς εχόντων των πραγμάτων θα ολοκληρωθεί μέσα στο 2027.



Στάθμευση στη Νέα Σμύρνη: ένα αδιέξοδο δεκαετιών


Ένα ευρύτερο θέμα διαχείρισης δημόσιου χώρου


Η Νέα Σμύρνη βρίσκεται μπροστά σε ένα πρόβλημα που πλέον δεν μπορεί να αγνοηθεί ή να μετατεθεί στο μέλλον. Από κάδους πάνω σε θέσεις στάθμευσης μέχρι κομμένα πεζοδρόμια από παρκαρισμένα αυτοκίνητα και 160η θέση στο θέμα της στάθμευσης σε πανελλαδική αξιολόγηση, όλα δείχνουν μία συνολική έλλειψη στρατηγικού σχεδιασμού για τη στάθμευση στη Νέα Σμύρνη.


Η πόλη χρειάζεται:

  • χάρτη αναλυτικών θέσεων στάθμευσης,

  • καθορισμό ζωνών ελεγχόμενης στάθμευσης,

  • δημιουργία νέων χώρων (υπόγειων, πολυεπίπεδων, συνεργατικών),

  • ολοκληρωμένο σχέδιο για ανακύκλωση, πεζοδρομήσεις κ.ά. που να μην αφαιρεί ζωτικό χώρο από τους κατοίκους.


Ο δημόσιος χώρος είναι πεπερασμένος. Και κάθε απόφαση πρέπει να ζυγίζει όχι μόνο το περιβαλλοντικό όφελος, αλλά και την καθημερινότητα των ανθρώπων που ζουν και κινούνται στη Νέα Σμύρνη.


Οι κάτοικοι έχουν μιλήσει. Οι επιστήμονες έχουν καταθέσει λύσεις. Τώρα είναι σειρά της Δημοτικής Αρχής να αποδείξει ότι μπορεί να κάνει αυτά τα λόγια πράξη.

bottom of page